Galoppfattningar och avsaktningar

Idag tränade jag och Spirit galoppfattningar och avsaktningar. Jag började såklart med att värma upp i skritt och trav. Gjorde mycket halter och jobbade henne i olika tempon.
Jag hade byggt upp ett litet hinder med två travbommar några meter framför, och två travbommar några meter bakom.
Tanken var att jag skulle trava över bommarna, fatta galopp och galoppera över hindret (ca 40 cm) och sen sakta av till trav och trava över de andra bommarna. Dock märkte jag att utmaningen blev lite för stor för Spirit. Hon hann inte riktigt med, och jag kände att vi behövde sänka nivån lite. Emellanåt måste jag verkligen påminna mig själv om att hon fortfarande är bäbis. Hon verkar så mycket äldre till sättet vid all annan hanteringen så man glömmer lätt bort att hon bara är fem, och att hon faktiskt inte är riden alls mycket. Så, sagt och gjort, jag sänkte nivån på övningen ganska rejält. Hade en bom några meter före hindret, och en efter. Travade fram till den första, fattade galopp efter den och lät henne galoppera efteråt också. Då hann hon med mycket bättre, och jag märkte att hon koncentrerade sig på ett helt annat sätt. Hon har fortfarande svårt att fatta rätt galopp, men nu tar hon iallafall fattningen direkt och "springer inte iväg". Jag fokuserar och glädjer mig över varenda litet framsteg! Mycket mer än så gjorde vi inte idag, vill inte trötta ut henne. Så vi skrittade av, sen fick hon komma in i stallet, bli ompysslad och bortskämd med både kärlek och lite godis!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0