Aprilhimlen

Phu! Haft fullt upp hela helgen och de sista dagarna. Vi har nämligen flyttat till en ny lägenhet, så det har tagit sin lilla tid. Spirit fick stå i helgen, men i måndags red jag igen. Det blev en lugn skogsrunda i den underbara vårsolen tillsammans med Anna och Corazon. Igår tömkörde jag henne igen. Började med lite longering för att hon ska kunna busa av sig lite i början utan att trassla in sig i några tömmar.. Sen gick det som en dans. Hon verkar tycka det är hur roligt som helst. Vi tränade lite igångsättningar och avsaktningar, gick över bommar och tränade vändningar. Slutade när det gick som bäst.
I eftermiddag blir det dressyrlektion för K. Ska bli roligt! Åker ut en stund innan för att putsa lite på spättan. Hon måste ju vara tjusig.

Nya grejer till sadeln..

.. och så var jag några hundralappar fattigare. Inhandlat på Hööks. Toppenbutik när man är i behov av mer prisvänliga saker. Schabraket kunde jag nog överlevt utan egentligen, men det blev så fint till. Och hon passar i brunt, den lilla spättan.

Frisque

Nu är jag frisk igen efter en helg i maginfluensans tecken. Frisk, men trött! Igår var jag bara tvungen att prova nya sadeln, så jag hoppade upp och skrittade lite. Sadeln låg (med mina ögon mätt) bra. Ska höra med min tränare och med Spirits equiterapeut också vad de tycker om den. Jag tycker det är himla svårt med sadlar.. Har ett hum om hur det ska se ut/kännas, men det är så viktigt att den ligger bra så jag vill vara på den säkra sidan. Red lite i den idag med, och Spirit verkar trivas med den. Jag själv tycker den är hur skön som helst, men det kommer ta ett litet tag för mig att vänja mig vid de långa dressyrlädren. Känns som om benen blivit två meter längre..
Ställde in dressyrträningen idag, jag är alldeles för matt och seg i både kropp och knopp. Red lite lättsamt och mjukgörande istället. Volter och serpentiner i skritt och trav i olika tempon. När jag skrittade av i solen var det på en fin och avspänd häst. Hur härligt?

Henri De Rivel


Idag köpte jag en dressyrsadel till Spirit. En svart Henri De Rivel. Jag ska prova den på måndag, passar den inte får jag sälja den vidare. Men det hoppas jag den gör. Det kanske blir dressyr som blir vår grej? Har fastnat mer och mer för det (eller har jag blivit för feg för att hoppa?). Nu måste jag bara införskaffa ett par nya stigbyglar, stigläder och en dressyrgjord. Senare också ett svart träns, då jag bara har bruna. Ja, jag tycker det är finast när det är samma färg på allt läder :)

Summerdream

Nu är jag hemma i Skåne, och Spirit "passas" av mina stallkompisar. Jag längtar verkligen till sommaren då jag ska ta med henne ner hit. Hon ska gå här på sommarbete mellan juni och augusti. Jag hoppas på en sommar fylld av mysiga uteritter, galopper på stranden, lärorika träningar och massor av härliga upplevelser.

Tömkörning

Tömkörningen i onsdags gick bra. K började och jag tittade eftersom jag knappt har någon vana alls av tömkörning. Ibörjan var hon så himla laddad och ville helst inte alls skritta. Hon travade på och började sen bralla. Efter några varv med "galenheter" varvade hon ner och gick hur fint som helst! Vi körde mest på grunderna denna gången. Avsaktningar, igångsättnnigar och vändingar. I början när vi skulle byta varv och "styrde runt" henne med tömmarna blev hon lite förvirrad och verkade inte riktigt förstå vad vi ville hon skulle göra. Men efter lite övning så fattade hon snabbt och på slutet kunde hon byta varv hur enkelt och smidigt som helst.
Spirit tyckte tömkörningen var riktigt rolig, och man såg riktigt på henne att hon ville göra sitt bästa. Detta ska vi nu fila på någon gång per vecka som ett komplement till resten av träningen.

RSS 2.0