Läderrengöring

Att det är viktigt att ta hand om sin utrustning vet nog alla om. Lädret håller sig inte bara mjukare och snyggare, det blir mer hållbart också vilket är nog så viktigt när man ar ute och rider. Att något går sönder på grund av slarv under en tur i skogen är inte alltför roligt... Jag kan erkänna att jag är lite slarvig på den punkten, iallafall när det kommer till att putsa träns. Ska verkligen skärpa mig och göra det oftare.
När jag smörjer vill jag ha det så bekvämt som möjligt. Jag tar isär tränset och hänger upp delarna var för sig på en krok, som jag hängt upp i taket.
Medlet jag använder är Horseman's onestep, som är hur praktiskt som helst då det är rengöring, mjukgöring och puts i samma. Perfekt för mig som är lite lat, och resultatet blir hur bra som helst. Den bästa läderrengöringen jag använt hittills.
Efter att ha smort in och rengjort alla delar med en svamp torkar jag av dem med en ren trasa. Sedan sätter jag ihop tränset igen. Bettet har jag också rengjort extra noga.
Sådärja, snyggt och prydligt igen.

Snygga boots

Hittade en kul tävling på Sara Carlssons blogg
(http://carlssonpataket.blogg.se/2011/january/bloggtavling.html), där man kan vinna boots från Proffessional's Choice. Tävlingen är ett samarbete mellan Sara och Kalmars nya ridsportbutik Cheval ridsport. Titta gärna in på deras hemsida för dom har grymt fina grejer till både häst och ryttare. Köpte bland annat min Charles Owen hjälm där.
www.chevalridsport.se

Pyssel i stallgången

Idag blev det massor av mys i stallet istället för ridtur. Det är skare nästan överallt, vilket inte är någon höjdare alls. Jag klippte bland annat manen på henne. Gud vad den blivit tjock! Innan blev det snyggt när jag klippte men nu skulle jag behöva tunna ut den genom att rycka. Väntar dock med det tills det blivit lite varmare, så har hon lite nytta av sin kalufs i vinterkylan sålänge. Sötnosen var så gosig och pussig idag, hon riktigt njöt av bli ompysslad.

Det förlorade benskyddet

Spirits förlorade benskydd. Tappade det under ridturen idag, och jag hade inget annat val än att pulsa rundan i motsatt rikting som vi ridit för att försöka hitta det. Jag kom ner till sommarhagen och en bra bit in i den innan jag hittade det. Vid det laget var jag lagom svettig i min vintermundering.. Så fick den tvåbenta också sin dagliga dos av motion. Inte mer än rättvist, tyckte Spirit.

Det luktar som vår

Samma skrittrunda som igår. Skillnaden var att jag igår satt på en skrittande, harmonisk häst, medan jag idag verkade ha hamnat på en gummiboll! Skritt fem steg, hoppa två. Skritt fem steg, hoppa två...
Kanske har damen börjat få vårkänslor? Idag sken solen och fåglarna kvittrade. Det kändes till och med som det fanns en aning värme i luften. Åh, ge oss vår nu!

Idétorka?

Satt och funderade lite över vår planering framöver och kom fram till att det nog inte går att planera alls. Det beror på hur vädret blir helt enkelt. Dock har jag som mål att hon ska motioneras eller stimuleras på något sätt varje dag (med undantag för en vilodag per vecka med "bara hage") oavsett hur vädret är.
Jag läste om någon tjej (tror det var en blogg) som använde sig av en idéburk när inspirationen tröt. En burk med massa lappar i, där hon drog en den dagen hon inte visste vad hon skulle hitta på med sin häst. Och dom dagarna är ju lite fler nu om vintern.. Det var allt från olika ridpass till knoppning av manen, eller en riktigt lång rykt- och massage stund. En bra grej tycker jag, även om jag (och så många andra) måste anpassa ridningen efter vädret då jag inte har tillgång till ridhus.

Ny ridhjälm

Efter att ha skrapat ihop pengarna jag fått av mamma och pappa i julklapp och födelsedagspresent köpte jag mig en ny hjälm. Valet föll på, efter flera kilo beslutsångest, en Charles Owen Wellington Classic. En hjälm jag gått och önskat mig ett bra tag. Är så nöjd!

Dagens ridtur

Skrittrunda ner till vallen, runt sommarhagen och tillbaka tillsammans med Nadja och Nubbis. Har skrittat en vecka nu, och tänkte utöka rundorna lite den kommande veckan.

Ponnyakuten 2


Den 16 februari, det vill säga nästa söndag, börjar svt sända den andra säsongen av Ponnyakuten.
Av de hästserier jag sett så är denna den bästa (slår till och med Hippo som jag älskade när jag var yngre!).
Redan idag den 9:e januari kan man se det första avsnittet på SvtPlay. Så gissa vad jag ska göra nu?

Borstiq!

Åkte ut till stallet vid fem. Pappa mockade och jag fixade maten och pysslade med Spirit. Så mysigt! Hon verkar uppskatta mer och mer att man står och pysslar med henne. Annars brukar hon gilla att det händer saker hela tiden. Idag var hon så till en början, mycket nyfiken på vad pappa gjorde i boxen t.ex. Men när jag börjar borsta så slappnar hon av mer och mer, och står tillslut nästan och sover. Ska snart införskaffa lite nya borstar till henne. Har ett par ifrån Borstiq. Det är borstar i naturmaterial och jag tycker dom är toppen.


Suck

Idag har det varit helt underbart väder. Solen har skinit, himlen har varit blå. Till och med småfåglar har kvittrat. Som gjort för en mysig dag i stallet. Men nej, min bil sitter fast. Kommer varken framåt eller bakåt, så nu sitter jag och väntar på pappa som ska hjälpa mig få loss den. Allt medan mörkret faller utanför...

Vårt 2010

Gnalöv. Platsen där jag i mitten av juni 2010 träffade Spirit första gången. En söt fux som kom fram till mig och blåste på mig med en varm andedräkt som luktade sommar.
I juli blev det bestämt att Spirit skulle bli min, och den 3:e augusti skrevs papperna på. Sedan fick hon ha semester i Gnalöv augusti ut.
Sista helgen i augusti anlände vi till vårt nya stall - Stall Björkelund. Ett supermysigt ställe där både de tvåbenta och de fyrbenta är hur trevliga som helst!
Spirit tog flytten med ro och verkade känna sig hemma rätt fort.
I september började vi träna för tränare. Red mycket markarbete med både bommar och hinder.
På en av våra skogsturer i höstas. Ridvägar som man inte ens kommer åt nu på grund av snön.
En härlig höstdag med min bästis.
Mamma och pappa hälsade på en helg i början av november. Här är pappa med Spirit, dom två gillar att klia på varandra!
Månaderna flög förbi, och så kom vintern och med den snön. Spirit har vilat en hel del på grund av vädret som varit men ska nu sättas igång igen. Ser fram emot ett nytt år med min finaste Spirit!

Hej igen!

Är tillbaka i Kalmar sedan några dagar. Har börjat sätta igång Spirit lite smått, vilket inte är det allra lättaste med tanke på vädret. Det är svårt att hitta bra underlag nu. Det är oftast antingen för tungt (ridbanan, gräsvallen) eller för halt. Nu längtar jag verkligen till våren, och jag tror Spirit gör det hon med. Idag var det ingen häst jag hämtade i hagen, det var en liten snögubbe. Hon följde glatt med in i stallet och stod sedan blickstilla och njöt när jag pysslade med henne och borstade bort snön ur hennes man och pannlugg. Ofta tycker hon det är lite halvtrist att stå stilla och bli borstad. Hon vill helst nå mig hela tiden, se vad jag gör och gärna pilla lite på mig med mulen. Men idag bara njöt hon, så det var extra mysigt!
Planeringen är nu att skritta i åtminstone två veckor, men ändå göra arbetet så varierat som möjligt. Skritturer i skogen och på varierat underlag, korta skrittpass på ridbanan, arbete från marken, longering med mera.

RSS 2.0