Tisdag

Idag fick skruttan vila och bara gå i hagen. Hon verkade inte bry sig nämnvärt om att jag inte ägnade så mycket tid åt henne idag. Hon stod mest och njöt i solen, vilande med halvslutna ögon. Imorgon kommer K igen. Det blir inget dressyrpass för vi ska tömköra. Sedan ska jag göra det som ett komplement till ridningen varje vecka. Återkommer mer imorgon :)

Dagens ridpass

Just nu rider jag ganska korta pass, eftersom hon inte varit igång efter vintervilan särkilt länge än. Men jag försöker ändå rida henne de flesta av veckans dagar, med ca två vilodagar, då jag har märkt att hennes humör förbättras betydligt av det. Så, för att förhindra överansträngning och för att kroppen ska hänga med så blir det korta pass istället.
Idag satte jag upp små upphöjda bommar och ett litet titthinder bestående av en bom med en tjock plastduk (så att det ser ut som en mur) som är orange på ena sidan och svart på den andra.
Efter uppvärmningen tog vi bommarna först i trav. Efter det red jag an i trav men lät henne falla in i galopp mellan bommarna, och så fortsatte jag galoppera ca 4-5 språng efter innan jag bröt av till trav. Hon var duktig så jag gjorde det bara en gång i varje varv. Sedan skulle jag trava över titthindret. Men icke. Spirit trodde det gömde sig ett köttätande monster bakom duken och ville först inte ens gå i närheten av det. Så jag skrittade fram till det i stället och lät henne blåsa på det och undersöka om det var farligt. Sen red jag an igen, men inte heller den här gången kunde hon tänka sig att kliva över det. Så, till slut fick jag hoppa av och själv hoppa över hindret. Först då kunde hon tänka sig att gå över det (när hon såg att jag inte blev uppäten av köttätande monster av att göra det, hehe). Jag hoppade upp igen och sedan spatserade vi över det ett par gånger i varje varv.
Sen skrittade jag av, för jag tyckte hon hade varit så duktig så det fick räcka! Man ska ju sluta när det går som bäst.

Resultat

Hm, vårstädningen idag gick väl sådär får jag nog säga. Vi skulle ju mocka ur vinterhagarna (vilket verkligen behövs med tanke på vilka mängder som kom fram när snön smälte, det som göms i snö..) men det gick inte då det varit minusgrader inatt och allt satt som berget!
Men vi tog ett ryck i sadelkammaren. Slängde onödiga och trasiga saker, skruvade upp lite nya krokar, torkade lister och fönsterbräda, sopade rent osv. Fint blev det! Nu ska vi bara hålla det så.

Vårstäda!

Nu ska jag ut till stallet för lite vårstädning! Hagar ska mockas och sadelkammaren ska städas upp. Efteråt blir det en ridtur i skogen tillsammans med Anna.
Vi hörs lite senare!
Jag tillsammans med en droskhäst i Florens, Italien, sommaren 2009.

The sun is shining

Imorse red jag för en ny dressyrtränare, kan nämna henne här som K. Vi startade lite mjukt med tempoväxlingar och övergångar. Spirit trixade lite och tyckte nog mest att jag var allmänt jobbig som satt där och krävde saker av henne. K fick hoppa upp för att känna efter hur hon kändes. Efter att ha sprungit med nosen uppe i vädret började Spirit söka sig ner i en lägre form, både när K red och när jag senare hoppade upp igen. Spirit var så duktig, och hon är verkligen en liten sucker för beröm. Vi höll inte på så länge, och vi slutade när det gick som bäst. Spirit skötte sig bra, trots nya krav. Hon är ju trots allt ett litet sto med mycket vilja, och det är inte alltid det passar.. Men med lite lirkande och en hel drös med beröm i form av ord, klappar och äppelbitar så går hon med på en hel del.
Jag är supernöjd, även om framstegen är pyttesmå. Nästa träning blir redan på onsdag eftersom jag åker ner till skåne i helgen. Då ska vi tömköra, det ska bli riktigt roligt. Tänkte ta lite bilder då också.

Nu är vi tillbaka!

Vi gick i ide ett tag, Spirit och jag. Vintern börjar nu så sakta släppa sitt järnhårda grepp runt oss, och vi har de senaste dagarna andats luft som luktat vår. Ridbanan är fri från sitt snötäcke och på lördag har vi vår första dressyrträning för tränare för i år. Vår första överhuvudtaget tillsammans faktiskt, då vi mest tränade markarbete i höstas. I vinter har vi inte tränat på något alls, förutom att hålla oss på benen när halkan var som värst. Spirit "föll ur" och tappade både hull, muskler och blev stel och spänd under den långa vilan. Med en stor dos grovfoder, lite extra vitaminer, en veterinärkoll samt massage så börjar min lilla häst komma tillbaka till sitt vanliga jag. Inspirationen och glädjen har kommit tillbaka i takt med att solen lyser längre och längre för varje dag.
Jag är lyckligare än någonsin för att våren är på väg. Den kanske inte är här riktigt än, men den börjar smyga sig på. Nu har vi det bästa framför oss.

RSS 2.0