Nu bär det iväg!

I torsdags åkte jag ner mot Skåne för att hämta hem Spirit till Kalmar. Jag jobbade lite extra på fredagen, så på lördagen blev det dags för oss att köra upp.
Jag packade bilen full med grejer, och sen körde jag och pappa ut till betet där hon gick. Efter lite pyssel fick hon på sig sina nya transportskydd. Så stilig hon blev, men så läskiga de var att gå i! Spirit hade benlyft som en lipizzanare och kunde kandiderat till spanska ridskolan. Nja, nästan iallafall...
Men rakt in i transporten gick hon, duktiga häst. Sen väntade en 3-4 timmars lång resa upp till de småländska skogarna. Spirit skötte sig exemplariskt. Vi stannade till emellanåt, eftersom det är rätt ansträngande för en häst att åka transport. När släpet rör sig så spänner sig hästen för att hålla balansen, vilket kan vara lite jobbigt i längden.
När vi kom fram till stallet lastade jag ur, och även urlastningen gick som en dans. Spirit har förut haft lite problem med själva backningen då hon tyckt det varit lääskigt..
Sen leddes hon i i sin nyströdda box, fick en hink med nytt vatten och gott hö att mumsa på.
Välkommen hem Spirit! :)

Senskydd

Var förbi en snabbis på H**ks idag. Det är farligt när en ridsportaffär ligger på gångavstånd ifrån ens hem.
Köpte lite saker till mitt stallapotek, paddar att ha under lindor och nya senskydd.
Tyckte de verkade bra. Neoprenfodrade med ventilationshål. Och snygga!

Barfota utan strumpor och skor..

Nu befinner jag mig i Kalmar, medan min söt-häst fortfarande går på bete nere i Skåne.
Mamma och pappa har numera ansvaret för henne, och jag som trodde jag behövde oroa mig behöver inte oroa mig ett endaste dugg. Mami, som alltid varit ordentligt hästrädd, har gått och blivit störtförälskad i Spirit. Pratade med henne på telefon idag, och hon sa att hon knappt ville jag skulle ta upp henne för hon skulle sakna henne för mycket. Pappa är också där nästan varje dag, och fick agera "hästhållare" när hovis Carina kom på besök för att finputsa Spirits hovar. Spirit fick bra beröm av hovslagaren, och hon tyckte hon hade väldigt fin hovkvalitet. Det var precis vad jag hoppades på, och nu ska jag testa att ha henne barfota. Man förstör hovkvaliten direkt när man sätter söm i hoven, så jag är glad så länge hon fixar att gå barfota. Får se lite hur ridvägarna ser ut här uppe. Det jag skulle hålla koll på var trakterna, så de inte blir för låga.
Om en vecka och en dag får jag upp min lilla häst, jag längtar! Och imorgon ska jag åka till det nya stallet för att fixa iordning hennes box och få lite info om rutiner osv.

Snart bär det iväg

Tiden bara springer iväg och den stora flyttdagen närmar sig med stormsteg! Jag åker till Kalmar i förväg redan imorgon, och om två veckor kommer jag tillbaka till Skåne för att hämta Spirit. Under tiden kommer mamma och pappa hålla koll på henne, men jag känner på mig att jag kommer nojja ändå. Men jag ska försöka ha semester och njuta de två sista veckorna av sommarlovet genom att ta det luugnt. Så får Spirit också lite extra ledighet innan allvaret sätter igång, uppe i de smålandska skogarna!


Här är hon


Hon har världens klokaste ögon.

Bilden på Spirit är tagen av Zofia när hon och hennes söt-valp Shiraz var och hälsade på oss.

Dagsutflykt

Igår tog jag och mamma en sväng till metropolen som alla med foppatofflor avgudar - Ullared!
Skälet till vår dagsresa var att Spirit behöver lite nya grejer inför sin flytt till Kalmar.
Så, vi packade en matsäck, hoppade in i bilen och gasade norrut. Väl framme fick vi en smärre chock! Jag har nog aldrig sett så mycket bilar i hela mitt liv. Varenda, och då menar jag verkligen varenda, parkeringsruta var upptagen. Bilar cirkulerade runt, runt och vi såg människor som slet sitt hår i förtvivlan. Jag sneglade på mamma och såg hennes underläpp darra litegrann, medan jag bestämt sa "Jag vänder inte hem!".
Stackars mamma sa att jag kunde gå in sålänge så skulle hon vänta in en parkering. Och hon lyckades, två timmar senare...

Efter några timmar av trängsel, flykt undan tv-teamet för en viss tv-kanal som, såklart, var där och filmade stånkade vi ut från det gigantiska varuhuset. Jag är numera några tusenlapparfattigare, men en hel del utrustning och nödvändiga hästsaker rikare.
Jag köpte bland annat en superskön ridjacka, en fleece att ha under vid kalla dagar, ländtäcke till Spirit, saltstenar, foderhinkar, b-vitamin, jodopax, två par helskodda ridbyxor (billiga!), termometer, hönät, transportskydd så pållan inte skadar sig på vägen upp och lite annat smått och gott.
Så dagen får bra betyg med andra ord, om man bortser från allt folk. De har ett bra utbud av hästsaker, och en hel del är av bra kvalitet. Och priserna är bara ett plus i kanten!

Titta på mig, är jag inte snygg?

När jag svängde upp framför grinden vid betet idag, blev jag mött av en Spirit med spetsade öron. Och igår kom hon travande mot mig med höga kliv genom det höga gräset. Jag blir helt varm inombords.

Idag stod pyssel på schemat. Både på grund av det halvtråkiga vädret, och för att jag tycker det är ganska trist att rida inuti hagen. Kan inte rida ut nu, då det endast går två hästar där och jag vågar inte lämna lilla Fallan ensam. Tror inte hon skulle uppskatta det alls heller för den delen.
Så på med grimma, som idag hade prytts med en ny flyveil (tack Zofia). Spirit verkade först tycka den var lite konstig, men vad skönt det var att slippa flugor i ögonen! Flugorna är förövrigt en pain in the ass just nu...

Efter en snabb-borstning (vill inte borsta bort för mycket av fettet i pälsen, då det skyddar mot kyla och regn när de går ute dygnet runt) och visitering släppte jag henne lös. Lekte lite med henne i hagen, och hon följde efter mig som en hund.

Det ser ganska roligt ut när hon vill ha mig för sig själv, och går runt mig i en cirkel medan hon kastar småsura blickar på stackars Fallan. Gick lite sick-sack mellan träden, och så fort jag stannade, stannade Spirit. Sen sprang jag, och iväg for Spirit. Med höga benlyft och svansen i en plym travade hon. Jag stannade och tittade på henne. Vackra häst! När hon var klar med sin lilla uppvisning kom hon fram till mig igen och letade i mina fickor efter godis. Knäckebröd blev belöningen, nya favoriten. Man måste ju tänka på tandhygienen ;)


Jag önskar mig verkligen en ny kamera. Min nuvarande har lagt av... Jag vill ju kunna lägga ut bilder!

Välkommen till vår nya blogg!

Hej!

I denna bloggen kommer du att få följa mig (Josefin) och min häst Spirit på våra små äventyr. Spirit har inte varit i min ägo särskilt länge. Jag fick jag överta henne av en kompis nu i sommar, och skälet till att det blev så är mycket sorgligt. Ni som känner oss vet varför..

 

Men, jag är väldigt lycklig över min nya vän, och ser fram emot allt vi ska göra tillsammans. För mig är det en önskan som gått i uppfyllelse, om inte den största önskan jag haft. En häst är det som stått överst på min önskelista sen jag var fem år gammal. Nu är jag tjugotvå, och har äntligen fått den fyrbenta kompisen jag så länge har drömt om.

 

 

 


RSS 2.0