God jul!

Just nu är jag hemma i skåne och firar julens alla dagar md familj, släkt och vänner.
Spirit står kvar i Kalmar och tas om hand av mina stallkompisar (guld värda).
Längtar hem till henne, och efter att få rida!

Hej mitt vinterland!

"Matte vad håller du på med där uppe? Jag vill skutta i snön, inte stå still!"

Tog en liten skrittur i snön idag. Spirit var pigg och glad. Sötnosen har blivit lurvig som en liten björnunge. Pälsen får gott sitta kvar tills den värsta kylan gått över, hon rids ändå inte så hårt just nu. Imorgon blir det en tur med Nadja och Nubbe igen. Det är så mysigt att rida ut med dom två. Frågan är bara vad man ska klä på sig imorgon, det skulle tydligen bli ännu kallare då.. Hy!

London Horse Show

Sitter och tittar på ridsport på Eurosport Live. Det pågår just nu tävlingar i London, och flera av våra svenska toppryttare startar. I vår ska jag till Göteborg, men det vore kanske något att satsa på London Horse Show något annat år framöver? London är nämligen en av mina favoritstäder. Jag älskar atmosfären, shoppingen, musikalerna och utelivet. Vad vore då bättre än att kunna toppa det med hopp- och dressyrtävlingar i världsklass?

Rött är sött

Hade velat ha ett par senskydd till att byta med om de andra blir blöta/smutsiga. Dessa är enkla, har ett bra pris och en snygg röd färg som jag tror mitt hjärta hade varit fin i. Kanske en sak som får följa med hem från gbg i februari (om jag inte köper dom tidigare vill säga).

Blickar framåt mot det nya året

Jag nämnde för några veckor sedan att jag klurat på lite mål inför 2011. De flesta är ganska små, medan ett par är pyttelite större (för oss).

♥ Spirit ska bli mer lydig och lyssna bättre på små hjälper.
♥ Vi ska få bättre kondis (ja, både hon och jag).
♥ Jag ska träna massor på min sits och min balans, för att på så sätt förbättra Spirits balans och stabilitet. Pilatesboll och barbackaridning, here I come.
♥ Vi ska kunna göra klockrena galoppfattningar från både skritt och trav.
♥ Vi ska träna kontinuerligt för att jobba fram en bättre form och lösgjordhet i dressyren.
♥Vi ska.. *gulp*.. ställa upp i vår första hopptävling! 50, 70 eller 80-90, it doesn't matter. Jag har inga krav på varken höjd eller klass. Nu ska vi skaffa oss erfarenhet och ha roligt på vägen!
Det är dom jag tänkt ut hittills. Det kommer säkert dyka upp fler mål, och ännu fler delmål, på vägen. Jag ska även bli bättre på att föra träningsdagbok över ridningen och blogga mer om vad vi gör (mer bilder!).

För dig ska jag göra det tusen gånger om

Spirit har varit i min ägo i lite mer än 4 månader nu, och har kommit att betyda så oerhört mycket för mig under den tiden. Nu vet jag inte vad jag skulle gjort utan henne. Kärlek!

Hästar i mitt liv

Jag började rida när jag var sex år gammal, nu är jag 22. Det har passerat en hel del hästar genom mitt liv, och jag skulle gärna vilja berätta lite mer om ett par-tre stycken som satt lite djupare spår i mitt minne.
Finess
Född: 1999
e: Casanova
u: Fatima IV
Ett liten welshponnysto på 136 cm i mankhöjd, vars liv kretsade kring maat. Jag var hennes skötare i tre år. Från det att jag var 13 tills jag var 16. Finess stod uppstallad i ett litet stall ungefär fem kilometer ifrån mitt dåvarande hem. Jag hängde i stallet varje dag tillsammans med en hel bunt andra tjejer. Finess var tre år när jag började sköta henne, och hon var tuff som ingen annan. Hon var en ängel när man red och var aldrig rädd för något, men när man hanterade henne från marken tog hon ofta kommandot och rymde även väldigt ofta.. Detta jobbade jag hårt med, och det var inte alltid en dans på rosor. Blod, svett och tårar var det.. Men ändå så älskade jag denna lilla ponny över allt annat, och hon var den första hästen som kändes som "min".
Lady Magini
Född: 1987 (har jag för mig)
e: Magini
u: Lady
Det fina fuxstoet vars uppfödare inte hade speciellt stor fantasi när han döpte henne.. Korsning mellan halvblod och varmblod. Lady var min medryttarhäst i nästan ett år. Hon var genomgod och väldigt rolig att rida. När jag började rida henne var hon inte igång, men så småningom gav vi oss på lite längre ridturer ner till havet och hoppning på ridbanan. Men ingen häst är perfekt, inte heller Lady. Hon var riktigt svår att få tag på i hagen. Vissa dagar blev det inga ridturer alls, för den lilla damen vägrade gå in... Sen fick hon en formsvacka under våren. Vi släppte dom på bete och jag red henne ofta i skogarna runt omkring hagen. Då kom hullet och glansen i pälsen tillbaka, och hon blev så fin. När betessäsongen var över tog dock hennes ägare hem henne, och jag hade inte möjlighet att fortsätta rida henne.
Summerbloom xx "Blomman"
Blomman var ett litet och nätt sto som jag var medryttare till efter Lady. Blomman hade jag i lite mer än ett år. Hon var väldigt fin att rida, och pigg! Som ung hade hon gått på Jägersro som galopphäst, vilket hade satt sina spår. Hon var väldigt orolig och stressad i boxen och när hon hamnade i okända situationer. Jag hade många fina stunder med Blomman, och hon var mitt andningshål under en väldigt jobbig period i mitt liv. Vi gillade allt ifrån lugna skrittturer till att racea på stranden om hösten. Blomman finns tyvärr inte mer. Hon galopperar på Trapalandas ängar efter en tragisk olycka i hagen. Fina Blommis.

Skogsritt


Idag blev det en sväng i skogen med min pärla.
Hon skötte sig hur fint som helst, och lyssnade riktigt bra på mig idag. Jobbar just nu med mycket halter och halvhalter när jag rider ut, och jag tycker det ger resultat lydnadsmässigt.
Nu längtar jag tills hon har satts igång lite mer så att vi kan börja träna upp galoppen ute, så att hon kan bli starkare och mer stabil i sig själv.

Lördag

Idag fick Spirit gå i hagen hela dagen istället för att bli riden. Jag har pysslat i stallet, varit på Cheval ridsport och tittat på julklappar (till mig själv..) och varit på Udden och tittat på Luciashow. Imorgon blir det en längre skritt-tur i skogen tillsammans med Nadja och Nubbe.


På gång

Nu har jag börjat skritta igång min skrutt igen. Vad härligt det är med snööö. Det verkar Spirit också tycka, som glatt försöker studsar jämfota i dom höga drivorna med öronen framåt. Bra styrketräning detta! Har även börjat spåna för lite mål inför 2011, men det återkommer jag till lite senare. Nu njuter vi av snö, december, julen och allt som hör dit, och försöker ignorera den bitande kylan som lyckas leta sig igenom alla lager kläder på kroppen.


RSS 2.0