Munkoll och laserbehandling

För ett tag sedan skrev jag att vi skulle boka in en tid hos en "hästtandläkare".
Sagt och gjort. Igår vid halv tolv fick jag och Anna en tid till våra hästar. Jag hade precis kommit tillbaka till stallet efter en helt underbar morgontur i skogen när Anna ringde mig, så det var perfekt att jag redan befann mig på gården.
Veterinären, benämner honom här som JF, dök upp och Spirit blev förste man (kvinna, sto, häst?!) ut eftersom jag skulle iväg på praktik ett par timmar senare.
Han började med att känna igenom henne för att kolla så problemet inte satt någon annanstans än i munnen. Han hittade en låsning i bogen, som han trodde berodde på en tidigare för gles verkning. Antagligen har hon inte kunnat ta rörelserna fullt ut på grund av för långa tår, och det har resulterat i en låsning i bogmuskulaturen.
Detta behandlade han med laser, en behandlingsmetod som visat sig vara effektiv och som går mer på djupet än vad en massage gör. Rygg och bakdel var fina och felfria!
Sedan var det munnens tur. Spirit fick en lugnande spruta och fick sen gå in i Connes box. Dock verkade hon inte alls bli sömnig, så det fick bli ytterligare ett stick. Stackars Spirit fann sig i behandlingen och bråkade inte alls. Då slog det till. Huvudet sjönk lägre och lägre, och till slut fick jag hålla upp det med all min muskelkraft (som inte alls är särskilt stor). Han spände upp munnen på henne och tog först en titt. Våra misstankar hade nästan varit rätt. Problemet satt i munnen, men det var inte orsakat av tänderna. De var fina, och hon hade inga vargtänder. Dock hade hon blivit nypt av bettet och hade ett sår på insidan av mungipan och fler små sår längre in. Och Spirit som inte visat minsta missnöje när jag tränsat! Det enda är slagen med huvudet, men hon har nog haft mer ont än hon visat. Där fick matte massor av dåligt samvete... Samtidigt var det en lättnad att vi hittat problemet så fort, det kunde varit värre. Även munnen fick en behandling av lasern, och vi fick även order av veterinären att hon ska vila från bett i en vecka. Med laserbehandlingen ska tydligen såren läka ut på så kort tid.
Sedan ska det på JF's inrådan bytas till ett rakt bett. Det gamla ska bort! Jag ska få låna ett rakt Happy mouth bett av Anna för att prova hur det fungerar.
Ledde sen in en mycket trött och stapplande Spirit i hennes egna box där hon fick vila ut några timmar innan hon piggnade till och fick gå ut i hagen igen.
Nu blir det vila en vecka, med promenader i grimma.
Sen ska vi vara fit for fight igen!

Rundtur i stallet

Här hoppar jag av bussen. Bakom träden ligger ridbanan.
Uppfarten mot huset, stallet och stallplanen. Rakt fram ligger hagarna.
Ridbanan, 20x40 m.
Mysiga stall Björkelund.
Stallgången (som inte är så mörk, fel inställning på kameran). Här bor fyra hästar, och Spirits box är längst ner till vänster.
Här bor Bäbis.
Spirit mumsar hö..
Sadelkammaren.
Mitt skåp...
... där det råder ett organiserat kaos.
Bäbis på väg ut till hagen efter ett ridpass. Ny frippa har hon också!

Träning för Ann "Bella" Rhodelind.

Ja, lite mer om igår då och träningen för Bella.
Jag började med att skritta och trava fram i paddocken innan Bella kom.
När hon dök upp satte hon upp ett par låga hinder, på 50 cm, och bad mig "jogga runt" så hon kunde kolla in oss.
Efter lite jobb i trav på rakt och böjt spår, bad hon mig fatta höger galopp. Och ja, det är precis där en av våra svårigheter sitter. Jag tappade min sits, Spirit flänge i traven och det var nog ingen vacker syn överhuvudtaget. Så det var det som blev den huvudsakliga övningen denna gången - galoppfattning. Och att Spirit, som den bäbis hon är, skulle ha roligt! Båda två jobbade så svetten rann. Hon fattade fint galopp direkt från skritt i vänster varv, och förstod snabbt mina hjälper för galopp. Dock hade hon svårt att få in höger när jag ville det, men hon förstod att det var galopp iallafall och det känns som hon kämpade på. Även om hon var jäkligt envis... Men som Bella sa, vi var envisare. Vi varvade "det jobbiga" med det lätta varvet och med skutt över hindren. Det tyckte Spirit var roooligt!
Bellade tipsade mig om att göra nya saker hela tiden när jag red. Fem steg trav, halvhalt. Fem steg trav, avsaktning. Ett par jobbiga fattningar, ett par lätta. Ett par skutt över låga hinder, och sen något annat. Allt för att hålla henne vaken, alert och framförallt för att hon ska tycka det är KUL att bli riden.
Nä Spirit blev trött på mitt tjat om höger galopp flög en bakhov ut hit och en annan dit. Pinsamt nog fick hon in en riktig smäll och sparkade av en bräda på staketet... Knasiga häst! Men duktig var hon ändå.
När passet led mot sitt slut travade och skrittade jag av henne, och gav henne massvis med beröm. Jag vet att jag har massor att kämpa och jobba med, men det känns kul. Det känns som om vi kommer utvecklas och bli bättre tillsammans. Och Bellas hjälp kommer vara guld värd. Nästa pass för henne blir på onsdag.
Idag fick Spirit vila. Eftersom jag har träningsvärk i nästan varenda muskel i kroppen så anar jag nästan hur hon känner sig, lilla bäbis. Det är inte lätt att bli stor ;)

Häst-tandläkaren

Spirit har börjat slänga med huvudet när jag rider. Hon söker stöd i handen, men när hon får det vill hon inte ta det, utan slänger med huvudet istället. Därför ska det bokas tid hos tandis för en koll av munnen, för att se om det är där felet sitter.
Imorgon ringer Annas pappa och bokar tid, sen är det Velvet och Spirit som ska få besök av herr tandläkaren någon gång snarast framöver!

Första träningspasset

Pjuh. Jag är helt slut. Det är nog Spirit också kan jag gissa.
Vi red vårt första pass för vår nya tränare idag, Ann "Bella" Rhodelind.
Hon var väldigt bra, och jag känner att redan första lektionen gav mig jättemycket.
Nu hinner jag tyvärr inte gå in på detaljer, ska iväg på "nattjobb" på praktiken.
Berättar mer imorgon, nattinatti!

En vecka flyger förbi så snabbt!

Sen jag skrev förra gången har det blivit en liten ridtur i skogen och på "vallen", ett fält som ligger en bit från stallet. Red lite tempoväxlingar i skritt och trav, och gjorde mycket halvhalter och halter för att få henne att "lyssna till" lite extra. När hon kändes uppvärmd gav vi oss på lite galoppfattningar. Fattningen i vänster varv gick som en dans, och jag saktade av bara några steg efter att hon fattat rätt. Höger var däremot lite klurigare tyckte Spirit, och fattade mycket hellre vänster. Efter ett par-tre felfattningar fångade jag upp henne i en hörnpassering, la en volt och ställde henne ganska rejält in mot höger. Hon föll då in i höger galopp, och vi fortsatte några språng rakt fram innan jag saktade av och klappade och berömde massor. Sen skrittade vi av, och red tillbaka till stallet.
Nästa dag, det vill säga igår, vilade Spirit. Planerar in runt tre vilodagar per vecka, och rider varierat eller går med henne de fyra resterande dagarna.
Idag blev det ett litet pass på ridbanan. En halvtimmes dressyr med lite mjukgörande övningar. Stora volter och serpentiner i varierande tempo. Idag höll vi oss till arbete i skritt och trav. Även om hon inte hittat formen än så känns hon mjuk och fin emellanåt. Men vi har mycket att jobba med, tillsammans.
På tisdag ska jag rida för tränare för första gången med Spirit. Det ska bli så himla kul. Mer om det nästa vecka!
Jag har inte riktigt bestämt vad jag ska hitta på med henne i helgen, mer än att hon ska få vila antingen imorgon eller på söndag.
Är det någon som har tips på bra och roliga ridövningar inom dressyr/markarbete så skriv gärna!

Ett svullet ben och ett varmt hjärta

I måndags morse när jag kom ut till stallet vid åtta på morgonen hittade jag Spirit i boxen med svullen kota på ena frambenet. Kul. Jag målade upp värsta skräckscenariot i min fantasi medan jag gick i stallet och nojjade. Någon ridning blev det förstås inte, utan istället en lång rykt och pysselstund. Jag sprang med henne ute på gårdsplanen för att se om hon haltade något. Hon visade dock ingen hälta, men hade heller ingen direkt framåtbjudning. Jag släppte ut henne i hagen och lät henne vila.
Lyckligtvis hade svullnaden gått ner helt när jag kom dit igår kväll, och jag kunde inte heller känna någon temperaturskillnad i frambenen. Sval och fin var hon, och jag var lättad. Det blev ett kort och lugnt ridpass i paddocken med mestadels skrittarbete. Skritt i cirka 20 minuter och trav i fem med lite tempoväxlingar. Hon kändes pigg och fin, även om formen inte finns där än. Jag behöver verkligen hjälp med markarbetet. Ska leta upp en tränare så fort hon fått upp kondisen lite mer.
Snart ska jag ut till stallet igen. Idag är jag ledig hela dagen, så himla skönt!

Nu har Spirit bott här en vecka!

Tänk vad tiden går fort..
Igår var det dags för ett litet ridpass igen. När jag var klar med stallsysslorna hämtade jag Spirit från hagen och gjorde henne iordning. Jag tror förresten att hennes lilla kalaskula har krympt lite nu, för det går lättare att spänna sadelgjorden nu än innan.. Jag bestämde mig för att rida ut en liten sväng idag igen, själva den här gången. Jag vill att hon ska vänja sig vid det också, så jag inte alltid blir bunden till att rida med andra. Och så känns det säkrare om hon är van vid det med. Det gick väldigt bra även idag, och spirit verkade inte bry sig ett dyft om att det inte var någon hästkompis med. Hon verkar nöja sig med mig som sällskap, vilket gör mig väldigt glad.När vi ridit en bit mötte vi en stor traktor på en smal väg, och jag tänkte hur vi i hela friden skulle kunna mötas där. Det var så smalt plus att det var staket på ena sidan vägen. Men det löste sig genom att traktorn stannade så att jag kunde vända tillbaka en bit på vägen och där svänga in på en avfart. Spirit tog det hela med ro. Enligt henne var stenen på stigen i skogen myyycket farligare... Men stenen anföll inte och vi överlevde båda två.
Det flyter som sagt på väldigt bra (peppar, peppar). Spirit verkar trivas, jag trivs och stallägarna tycker det fungerar hur bra som helst med henne där redan efter en vecka. Hon beter sig snarast som hon alltid hade bott där. Dock har Spirit övergett sin ledarroll hon hade i sin förra flock (som bestod av henne och arabstoet Fallan), och gett chefsrollen till hagkompisen och boxgrannen Nubbe. Det är en söt travarkille, men han har redan sitt på det torra med Annas Velvet Rose. Spirit verkar istället vara lite småkär i Conne, den snygga skimmelkillen i boxen mitt emot ;)
Idag blev det vila för Spirit, och praktik på sjukan för mig. Imorgon blir det ridning igen!

Ridpass nummer två

Håller på med Spirits igångsättning nu, och under första veckan tar vi det väldigt lugnt.
Igår hämtade jag upp henne från hagen och ställde henne i gången för att göra henne iordning. Hon stod jättefint, även om det är liite tråkigt att bara stå stilla. Men det är ju så skönt att bli pysslad med och kliad på!
Igår (onsdag) blev det premiär på ridbanan. Den är stor och fin, och underlaget känns bra. Skönt att ha en riktig, belyst paddock när mörkret kommer krypande. Ett ridhus hade iochförsig inte heller varit fel, men man kan inte få allt här i världen.
Iallafall så blev det ett lugnt litet pass på ca en halvtimme. Började med att skritta på rakt spår i ca 10 minuter med tempoväxlingar, halvhalter och halter. Vände snett igenom när jag bytte varv, för att inte behöva kräva att hon ska ställa sig så mycket som vid till exempel en volt tillbaka. När hon kändes lite mjukare travade jag ett par minuter i båda varven, och avslutade med att skritta henne på lång tygel. Det är så mycket jag vill göra, men vi tar det väldigt lugnt nu i början så att hon hinner med, både i kroppen och knoppen :)
Idag, torsdag, fick Spirit vila medan jag fixade stallsysslorna och putsade lite av utrustningen. Bland annat fick mitt london-färgade träns sig en uppfräschning. Kommer bli snyggt till sadeln! Innan jag åkte hem gick jag ner till sommarhagen där hästarna fortfarande går för att gosa lite. Där hittade jag en välmående Spirit tillsammans med hennes nya kompisar. Hon verkar trivas!
/Josefin

Första ridturen

Spirit fick vila under söndagen och måndagen, för att komma till ro på det nya stället.
På tisdagen hängde jag med Anna och Nadja, de två andra tjejerna i stallet, ut på en lugn tur i skogen.
Först var jag lite nervös, och tänkte att det kanske var väldigt dumt att rida ut första gången, men det visade sig gå riktigt bra. När vi gjort iordning hästarna ledde vi ut dem på stallplanen. Spirit snurrade lite och ville inte riktigt stå still när jag skulle hoppa upp. Antagligen hade hon samlat på sig lite överskottsenergi under sina vilodagar, plus att jag har börjat ge henne kraftfoder nu. Men upp i sadeln kom jag tillslut, och vi skrittade iväg. Vi red en mysig runda ute i skogen, som jag försökte memorera. Spirit skötte sig jättebra. Det enda hon skyggade lite för var ett rådjur som sprang iväg över en äng, men det klandrar jag henne inte för då jag blev lite överraskad jag med.
Duktiga häst!

RSS 2.0